ZPRÁVIČKY

01.04.2016 10:59

Desatero prevence proti rýmě a nachlazení aneb jak pomoci dítěti zůstat zdravé!

1. DÁVEJTE DITĚTI ZDRAVOU A PESTROU STRAVU

Jídelníček dítěte musí být vyvážený. Zelenina a ovoce by měly být součástí
prakticky každého jídla. Ryby bychom měli dětem podávat dvakrát týdně.
Neměli bychom zapomínat na luštěniny. Vhodné je snížit podíl živočišných
tuků a cukrů v jídle.

2. NEDRŽTE ZDRAVÉ DÍTĚ V IZOLACI

Kontakt s původci nemocí neprobíhá většinou bez
následků. Organismus dítěte si však musí vybudovat imunitu.
Není proto vhodné jej udržovat v izolaci od ostatních.

3. DÍTĚ DÁVEJTE DO ŠKOLKY ZDRAVÉ

Když už má dítě první příznaky nachlazení, je pro něj vhodný klidový režim. Nechejte jej doma, aby nedošlo ke zhoršení. Zabráníte tím také nakažení dalších dětí.

4. ZABEZPEČTE DÍTĚTI DOSTATEK TEKUTIN

Dbejte u dítěte na dodržování pitného režimu, jehož základem
by měla být čistá pramenitá voda a nízce a středně
mineralizované vody.

5. VEĎTE DÍTĚ K AKTIVNÍMU POHYBU

Pěstujte u dítěte zdravé návyky a motivujte jej k pohybu a sportovním aktivitám. Stejně jako u výživy se do zdravého životního stylu zapojte celá rodina.

6. VYHÝBEJTE SE SITUACÍM, KDY DOCHÁZÍ K PASIVNÍMU KOUŘENÍ

Batolata a malé děti jsou na pasivní kouření zvláště citlivé. Má negativní vliv na vývin jejich
mladého organismu. Navíc děti dýchají rychleji než dospělí a tedy vstřebávají více kouře a s ním
všech škodlivých látek v kouři obsažených.

7. DBEJTE NA TO, ABY SI DÍTĚ MYLO RUCE

Mezi základní hygienické návyky patří mytí rukou před jídlem,
po návratu z  venku, po každém smrkání či kašlání.

8. VEĎTE DÍTĚ K PRAVIDELNÉMU ČIŠTĚNÍ NOSU

Pomocí mořské vody ve spreji vyplachujte dítěti nos,
odplaví se tak z  něj zaschlé stroupky. Při pravidelném vyplachování
bude nos odolnější proti infekcím a virům.

9. NAUČTE DÍTĚ POUŽÍVAT PAPÍROVÉ KAPESNÍČKY

Pro smrkání, zejména pokud má dítě příznaky nachlazení, je lepší vzít
papírové kapesníčky a vždy je po jednom použití vyhodit.
Předejdete tak opětovnému nakažení, ke kterému dochází
při opakovaném používání kapesníků.

10. NAUČTE DĚTI PRAVIDELNÉMU OTUŽOVÁNÍ

Oblékejte dítě přiměřeně okolní teplotě a veďte jej k otužování.
Zdravé dítě by mělo být alespoň 2 hodiny denně venku.
Také pobyt na horách, sauna a plavání jsou pro dětský
organismus důležité.

 

09.09.2015 13:59

 

Ing. Iva Fínová

Obsah

  1. 1. Úvod
  2. 2. Co je důležité pro vzájemnou komunikaci?
  3. 3. Kdy je vhodné se ptát dítěte na den strávený ve školce?
  4. 4. Jak se máme dítěte správně ptát?
  5. 5. Závěr
  6. 6. Zdroj


1. Úvod

Máte dítě, které navštěvuje mateřskou školku? Máte od svého dítěte informace o tom, co ve školce dělali, co nového se naučili, jak se mu ve školce líbilo, a podobně?
Asi většina rodičů, jejichž dítě chodí do mateřské školky, má na denním pořádku při vyzvedávání svého dítěte ze školky v mysli tyto a mnoho dalších otázek. Ale co na to děti? Máme se jich ptát? Nebo máme čekat, až nám samy něco řeknou? Ale co když opravdu potřebujeme vědět něco o tom, co ve školce dělaly, abychom zjistili, zda se jim ve školce vůbec líbí, nebo zda nemají nějaké problémy?
Nakonec se přece jen tedy zeptáme, i když očekáváme odpověď: „Dobrý.“, „Nic nového jsme nedělali.“ nebo „Jako vždycky.“ atd. To rodičům ale opravdu nestačí. Z odpovědí dětí máte kolikrát pocit, že ve školce opravdu nic nedělají, i když sami víte, jaký má mateřská škola program a že ten den měli zrovna na programu soutěžní den, hledání pokladu či jinou zajímavou aktivitu.
Jen málokteré dítě je sdílné, své zážitky a pocity vypráví, jen co vás spatří ve dveřích mateřské školky a vypráví vám je po zbytek dne. Mnohdy vás ani nepustí ke slovu. Doma vás pak chce naučit novou básničku, kterou se naučilo, zahrát si s vámi hru, kterou hráli ve školce, či ukázat díla, která ve školce vytvořilo (obrázky, které namalovalo, výtvory z keramiky nebo jiných různých materiálů, přání ke Dni matek atd.). Šťastní to rodiče!
Co radí psychologové a odborníci? Máme se dětí ptát, nebo máme počkat, až začnou samy mluvit o školce? Ptáme se špatně? Co cítí dítě, pokud se ho pořád někdo ptá, jak bylo ve školce? A proč se o školce mnohokrát děti nechtějí vůbec bavit?


2. Co je důležité pro vzájemnou komunikaci?

- správné načasování (viz dále),
- správné reakce při komunikaci (viz dále),
- vzájemná otevřenost,
Například malý Ondra při rozhovoru s maminkou o školce (samozřejmě o tom, co vše se ten den ve školce stalo) sdělí, že bouchl Pavlíka, protože mu nechtěl půjčit mašinku. A co na to maminka? Pokud by Ondrovi ihned vynadala, že nesmí mlátit děti, možná jí Ondra o příští potyčce ve školce raději nic neřekne a nechá si to pro sebe. Mnohem lepší je, pokud maminka Ondru vyslechne, pokusí se zjistit více informace a nabídne mu pro případ dalších neshod s dětmi ve školce jiná řešení, u kterých nebude muset Ondra ubližovat dětem, i když on to cítí tak, že jim jen něco „vracel“, „on si přeci nezačal“.
Vhodné je, pokud se také maminka svěřuje se svými úspěchy či drobnými neúspěchy nebo bagatelizovanými problémy, se kterými se ona ten den potýkala v práci. Ondra tak uvidí, že i maminka řeší nějaké problémy, že mu o všem řekne, a příště, až bude mít Ondra ve školce opět nějaký konflikt s ostatními dětmi, nebude se vůbec rozmýšlet, zda to mamince říct, či neříct.
- vzájemný respekt,
Vzájemný respekt znamená, že děti a rodiče nechají jeden druhého otevřeně vyjádřit svá přesvědčení a pocity bez obavy z odmítnutí. To znamená přijímat to, co ten druhý říká. Nemusíte se svými dětmi souhlasit, ale můžete dát najevo, že berete na vědomí jejich pocity.
Víš, maminko, Kristýnka mi dnes nechtěla půjčit panenku, tak jsem jí nedala bonbon, když jsem rozdávala všem dětem, říká Anička po školce mamince. Maminka vyslechla Aničku a povídá jí: „Chápu, že jsi tu panenku strašně moc chtěla, muselo ti to být líto. A víš, co bys mohla udělat příště? Ukaž Kristýnce, že ty jsi šikovná a hodná holčička, bonbon jí dej i přesto, že ti předtím nepůjčila panenku, a uvidíš, že ti Kristýnka příště tu panenku půjčí.“
- nebát se mluvit o náročných věcech,
Vězte, že i když je dítě malé, mnohdy je rozumově vyspělé tak, jak nejsou leckteří dospělí lidé. Při rozhovorech o složitějších věcech se je snažte jednodušeji popsat, například vysvětlit na lehčích konkrétnějších příkladech, které jistě budou srozumitelné i pro dítě.
- chválit dítě za konkrétní věci,
- soustředění – navažte kontakt očima, výrazem.

Učte dítě mluvit o zážitcích již od útlého věku. Nedovolte, aby si dítě nechávalo své pocity pro sebe. Pokud je vaše dítě uzavřené a nechce s nikým moc komunikovat včetně vás, mluvte sami o svých zážitcích a prožitcích. Vyprávějte mu o tom, co jste ten den zažili v práci, na co se těšíte, co vás čeká v práci další den, mluvte o svých kolezích. Tím přimějete své dítě k tomu, aby se i ono se svými pocity a zážitky svěřovalo vám a aby to pro něj bylo přirozené.


3. Kdy je vhodné se ptát dítěte na den strávený ve školce?

Pokud se od dítěte chceme dozvědět něco o tom, co ve školce dělali a jak se mělo, musíme v první řadě na otázky zvolit správný čas.
V okamžiku, kdy pro dítě přijdete do školky, nechává dítě školku za sebou. Teď jste pro něj přišli, těšilo se na vás, chce se s vámi přivítat, teď bude na programu něco jiného. Ne školka. Ve školce bylo celý den a nyní chce trávit čas s vámi. Teď tedy opravdu není vhodný čas na to, abyste se ho začali ptát. Pokud se přece jen zeptáte, dočkáte se pouze známé stručné odpovědi: „Dobře!“.
V takovou chvíli byste měli okomentovat a pochválit pouze nové obrázky, které namalovalo a které visí v šatně na nástěnce, nebo se zeptat, kdo měl narozeniny či svátek, když si domů nese dobrůtky.

Vhodný čas na otázky může nastat ve chvíli, kdy potkáte na procházce nebo na nákupu kamaráda ze školky. Můžete se svého dítěte zeptat právě na něj: „To je tvůj kamarád?“, „S ním si ve školce hraješ?“, „Je hodný?“, „Je s ním legrace?“ a podobně. Využijte této příležitosti. Dítě vám bude potvrzovat, nebo naopak vyvracet vaše domněnky a otázky a možná, že i přidá zajímavé příhody, prožité s kamarádem ve školce, nebo vám o něm poví jiné informace.

Například:
- Jéé, hele, maminko, tamhle je Evička.
- Ta s tebou chodí do školky, nebo odkud ji znáš?
- No, ze školky přece. Evička má postýlku vedle mě a vždycky při spinkání si spolu povídáme a paní učitelka nás musí pořád napomínat.

Vidíte, jak se Lucinka rozpovídala, když maminka vhodně položila otázku v pravý okamžik a na prvotní informaci Lucinky nereagovala pouhým „Hmm.“.

Otázky není třeba pokládat a dítě zpovídat hned, jakmile je vyzvednete ze školky či přijdete domů. Pokud dítě samo nezačne mluvit o tom, co ve školce zažilo nebo co se ve školce ten den stalo, můžete začít třeba až u večeře nebo u společné hry a podobně, zkrátka ve chvilce, kterou trávíte společně, či při činnosti, kterou děláte společně.
Velmi časté bývá, že se dítě rozpovídá při čtení či vyprávění pohádky před usnutím.
Maminka vypráví Lukáškovi před spaním pohádku o mašinkách. Na to téma začne Lukášek mamince vyprávět, že odpoledne, když si ve školce hráli s mašinkami, po něm Péťa jednu mašinku hodil a Lukášek plakal.


4. Jak se máme dítěte správně ptát?

I když zvolíme správný okamžik k dotazování se dítěte, jak bylo ve školce, není vyhráno. Velmi důležité pro to, abychom byli s odpověďmi dítěte spokojeni, je forma pokládání otázek. Jak správně položit otázku?

- Vyhýbejte se uzavřeným a obecným otázkám, u kterých dítěti stačí odpovědět jedním slovem. Neboli – na konkrétní otázku – konkrétní odpověď. Zkuste položit otázku jinak, aby dítě muselo svou odpověď více rozvést. Na správně položenou otázku již dítě nemůže použít pouze jednoslovné odpovědi.

ŠPATNÉ OTÁZKY 
„Spinkal jsi ve školce?“ – „Ano.“
 „Jedl jsi oběd?“ – „Ano.“
„Jak ses měl dneska ve školce?“ – „Dobře.“
a podobně 

SPRÁVNÉ OTÁZKY
„Co jste dnes dělali ve školce?“ – „Byli jsme na hřišti a taky jsme se učili novou básničku, ale ještě jí moc neumím.“
 „O čem vám dnes paní učitelka při spinkání povídala?“ – „Nejdřív nám přečetla pohádku a potom jsme si povídali o tom, jak si kdo doma uklízí hračky a taky kam patří knížky.“
 „Řekneš mi také tu novou básničku, kterou jste se dnes ve školce učili?“
atd.

- Dejte pozor na adekvátní reakci. Vyhněte se nepřiměřené kritice, sdílejte s dítětem jeho pocity a teprve potom vyjádřete také svůj názor. Navrhněte přiměřené řešení problému. Podle toho, jak zareagujete na to, co vám vaše dítě sdělí, se vám dítě bude nebo nebude nadále svěřovat se svými zážitky a pocity ve školce. Pro vás to může být banalita, ale dítě v tu chvíli řeší velký problém, se kterým si neví rady. Vám se s ním svěří a očekává, že mu pomůžete, poradíte a zejména že ho pochopíte a pochlácholíte.

ŠPATNÉ OTÁZKY 
„Honzík mi bral hračky.“ – „Hmm, tak si příště hraj s někým jiným.“
„Péťa mě strčil.“ – „To nevadí, on určitě nechtěl.“ 

SPRÁVNÉ OTÁZKY
„Lucinka mi nechtěla půjčit panenku.“ – „Vážně? To jsi musela být smutná, viď? Tak se příště musíte s Lucinkou domluvit a o panenku se vystřídat. Chvíli ji bude mít ona a chvíli ty.“
„Adámek mě bouchnul. – „A bolelo tě to? Proč tě bouchnul? Tak to příště řekni paní učitelce a ona to vyřeší nebo musíš Adámkovi říct, že se to nedělá, on to asi neví.“

 Komunikace s dítětem by neměla být naším monologem, ale společným dialogem. Věřte, že dítě toho má na srdci spoustu, jen potřebuje prostor a správný okamžik pro to, aby vám to všechno sdělilo.


5. Závěr

Lidé spolu komunikují odpradávna, ale ať se to může zdát jakkoliv neuvěřitelné, správně komunikovat není jednoduchá záležitost.
Správná komunikace vyžaduje dlouhodobý trénink. A co teprve pokud se jedná o komunikaci dospělých lidí s dětmi? Je velmi jednoduché něco říct, ne vždy to však druhá strana pochopí tak, jak jste to mysleli. A velmi často tak dochází k nedorozuměním. Nesprávná komunikace může přinést značné problémy mezi dospělými a ještě více škody může napáchat právě v komunikaci rodiče s dítětem. A nemusí jít jen o nesprávnou komunikaci, mnohdy může tyto škody a problémy způsobit komunikace nulová.
Základem by měl být pocit dobrovolnosti a spokojenosti. Pilířem by mělo být také naslouchání a poslouchání druhého. 

6. Zdroj

ŠPAŇHELOVÁ, I.: Vzájemná komunikace rodič – dítě. Právo a rodina, nakladatelství Linde, 2007.
Mateřská škola U Jezu, v Žatci, https://www.msujezu.cz

17.10.2014 06:59

Než za zvířátky vyrazíme, pořádně se posilníme,

pro strach máme uděláno, neleknem se lva, ba ani lvice,

všechny dobře pobavily, kamarádky opice.

Na konečnou zavezl nás zoologický vláček,

jak plameňáci zkoušíme stát, asi v tom bude háček.

Naposledy zamáváme, zavřeme za sebou vrátka,

do autobusu nasedáme, nashledanou zvířátka!

více foto ZDE.

10.10.2014 11:02

Ve středu 15.10.2014 pojedeme na polodenní výlet do ostravské ZOO. Odjezd od školky bude v 8.30 hod., předpokládaný návrat ve 12 hod. Do batůžků nabalte dětem pláštěnku a malé pitíčko. Ostatní - svačinku, sladkosti děti dostanou. Vše je hrazeno z kulturního projektu obce Horní Suchá.

06.10.2014 13:26

V pátek 2. 10. 2014 k nám opět přijelo divadlo " DUO ŠAMŠULA".  V pohádce "O Koblížkovi" se děti mohly přesvědčit, jak Koblížek na svých cestách doplatil na přílišnou sebedůvěru a domýšlivost.

S Koblížkem si děti společně zazpívaly:

Koblížek jsem usmažený,

na okénku vychlazený.

Babičce jsem dnes utekl,

dědečka jsem neposlechl.

Po světě si vykračuji,

svou písničku prozpěvuji.

Nikoho se nebojím,

že jsem chytrý, to já vím!

foto z představení najdete ZDE!

24.09.2014 14:46

3. 10. 2014 budou mít rodiče možnost nechat vyfotit své děti na vánoční fotografie. Zájem nahlaste p. učitelkám na třídách. Děti se můžou fotit také se svými sourozenci. Fotit se začne v 8 hod., přednost budou mít děti, které se budou fotit se sourozenci - školáky.

29.08.2014 09:48

Rodiče dětí, kteří si nezřídili příkaz k povolení inkasa stravného budou úhradu stravného provádět v hotovosti v kanceláři ŠJ pouze v úředních hodinách jídelny a to nejpozději k 15-tému dni v měsíci.

Pokud nezaplatíte stravné, bude uhrazeno ze zálohy, kterou jste zaplatili, a dále obědy již nepřihlašujeme.

POZOR!!!

•Náplní platby je stravné za odstravovaný měsíc.
•Při ukončení stravování bude strávník vyřazen z evidence na základě písemné žádosti a bude mu vrácena záloha na stravování.

Strávník nebo rodič je povinen odhlásit stravu žákům v době jejich nepřítomnosti ve škole:

Dle vyhlášky MŠMT č. 107/2005 Sb., o školním stravování:
•má žák, student nárok odebrat školní stravování (za sníženou úhradu) v době pobytu ve škole (pouze ve dnech školního vyučování) a první den neplánované nepřítomnosti, další dny nepřítomnosti strávník je povinen stravu odhlásit dle stanovených podmínek ŠJ
•v případě, že strávník odběr stravy včas řádně neodhlásí, strávník uhradí poplatek do plné výše ceny oběda dle platného ceníku ŠJ.

ÚŘEDNÍ HODINY KANCELÁŘE ŠJ

07:00 – 08:00

11:30 – 13:00

T:596 425 817 – kancelář

 

 

PRAVIDLA PRO VÝDEJ STRAVY DO JÍDLONOSIČŮ

  1.    a) Strávník si přinese čistý a podepsaný jídlonosič do vyhrazeného prostoru v mateřské školce mezi     7.00 – 8.30 hod.                

b) nebo si osobně přijde s jídlonosičem v době od 11.00 – do 11.15 hod.

2.  Do skleněných nebo znečistěných nádob stravu nedáváme.

     3.  Jídlonosiče jsou plněny v době od 11.00 – do 11.15 hod., po této době vydáváme obědy pouze pro děti ve školce.

     4.     Po ukončení plnění jídlonosičů, tj. po 11.15 hod., jídelna za jídlonosiče ponechané na vyhrazeném    místě nezodpovídá.

  5. Jídelna zodpovídá za hygienickou nezávadnost stravy nejdéle do 15 minut od jejího vydání do    jídlonosiče.

 6.  Jídlo je určeno k okamžité spotřebě.

                                                                 

                                                                                    
                                                                                    
                                                                                    
                                                                                    

                    

27.08.2014 08:04

Co budu potřebovat do mateřské školy:

  • přezůvky, nejlépe papučky - pevné, uzavřené ( bez přezek ),  pantofle jsou nevhodné
  • vhodné a pohodlné oblečení do třídy - bez komplikovaného zapínání, kšandiček, pásků, které dítě nezvládá samo obsluhovat. Předcházíte tím tak stresu dítěte z nehod při nedoběhnutí na WC. I v situacích, kdy se oblékáme na vycházku, či ke cvičení může docházet ke zklamání dítěte z nezvládání těchto úkonů stejně, jako to umí jeho noví kamarádi.
  • oblečení a obutí na pobyt venku - takové, které si může umazat, jiné než do třídy
  • náhradní spodní prádlo, ponožky, tričko (i starší děti se mohou polít) - vložte do sáčku na značku v šatně
  • pyžamko
  • hrníček na pitný režim - dítě má možnost během celého dne si samo nalévat z várnice čaj
  • zubní kartáček

Vše pečlivě podepsat - označit!!!

Spolu s vaším dítětem je ve třídě dalších 27 dětí a pravděpodobnost, že vaše bačkůrky, pyžamka, punčošky, botičky….budou mít minimálně dvojníka je opravdu vysoká. Nespoléhejte na to, že si Vaše dítě své věci dobře pozná.

Dále vybíráme - 2 velká balení papírových kapesníčků a 1 zubní pastu.

My jako učitelé i vy jako rodiče chceme společně vychovat z Vaší ratolesti sebevědomé dítě, které v životě dokáže být ohleduplné a citlivé k okolnímu světu.

Chcete-li umožnit svému dítěti, aby v mateřské škole zvládlo odloučení od rodiny, aby bylo úspěšné a přijímané v kolektivu, veďte Vaše dítě k samostatnosti.

Co by dítě mělo umět:

  • dodržovat správné hygienické návyky - používat WC - nepomočovat se, stáhnout a natáhnout si oblečení. Pleny do MŠ nepatří!
  • umývat si ruce mýdlem, vyhrnout si rukávy, utřít se do ručníku
  • zvládat alespoň částečnou sebeobsluhu v oblékání a obouvání,dítě by mělo mít snahu se samo oblékat a svlékat, učitelka připraví, pomůže
  • při jídle vydržet sedět u stolu, samostatně jíst lžící, pít ze skleničky, bez saviček a brček
  • správně používat kapesník, (nedávejte plátěný, děti mají stálý přístup k papírovým kapesníkům)
  • reagovat na oslovení a pokyn učitelky, znát své jméno

Rodiče nelekejte se, jestli Vaše dítko ještě vše dostatečně nezvládá. Věříme, že společnými silami, důsledností a trpělivostí vše brzy doženeme!

 

"Zvykáme si na školku“ aneb DOBRÁ RADA NAD ZLATO

Co dělat:

  • své dítě doveďte až do třídy a osobně jej „předejte“ učitelce
  • voďte dítě do školky vždy ve stejný čas
  • vyzvedávejte ho pokud možno ve stejnou hodinu
  • používejte konkrétní údaje o tom, kdy ho vyzvednete - po obědě, po svačině - ne jen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod.
  • při vyzvedávání po obědě, nevcházejte a neukazujte se dítěti, jen tak oběd sní
  • rozlučte se krátce
  • loučení dlouze neprotahujte, někdy loučení představuje větší problém pro matku než pro dítě, proto dítě zbytečně nestresujte
  • buďte citliví a trpěliví
  • vyprávějte si o tom, co dítě ve škole dělalo, co nového se naučilo, jaké má kamarády…
  • ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte
  • vysvětlete mu, že ho máte rádi a že do školky chodí proto, že každý má své povinností - vy práci, dítě školku
  • komunikujte s učitelkou
  • možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát
  • potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte
  • vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo, vyprávějte si s ním…

Co nedělat:

  • Buďte důslední a nenechte se obměkčit. Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém.
  • Nestrašte své dítě školkou – Počkej, ve školce ti ukážou! Ve školce ti nikdo nepomůže! Tam budeš muset dělat všechno sám! Paní učitelka tě naučí poslouchat! - věty, které  NEŘÍKEJTE!!!
  • Za problémy se zvykáním je v žádném případě netrestejte!
  • Nepřiznávejte, že je vám také smutno a že se vám stýská. Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také.
  • Netvrďte dítěti cestou do školky, že jdete na procházku, a nelžete mu o tom, v kolik hodin pro něj přijdete.

Pokud se vše nebude hned dařit, nezaujímejte ke školce negativní postoj, dejte svému dítěti i nám dostatek času adaptovat se. Společně vše zvládneme!!!!

Těšíme se na Vás!

 

29.06.2014 20:15

V BŘEZNU se dětem ve školce líbilo velice,

hráli jsme si na hasiče.

Místní dobrovolní hasiči nás ve školce navštívili,

společně jsme si zasoutěžili.

Hasičskou zbrojnici jsem si také prohlédli,

obrázky s hasičskou tématikou se povedly.

DUBEN má rád legraci,

stále se měnilo počasí,

nám to ale nevadilo,

Divadlo Duo Šamšula nás pobavilo.

Pyžamkový den jsme si užili,

den naopak prožili.

Den Země jsme oslavili,

zahradu školky jsme uklidili

a znalosti o přírodě jsme si upevnili.

Čarodejnický den jsme si užili velice, 

  na zahradu přiletěli čarodějové a čarodejnice.

V KVĚTNU jsme maminky pozvali na Den matek,

každý vyrobil z lásky z keramiky dárek.

Velké děti jely vlakem  do Českého Těšína tam a zpátky,

na koncert dětí z umělecké školy S písničkou do pohádky.

V ČERVNU jsme radovánkami indiánský měsíc zahájili,

za odměnu jsme zmrzlinou v cukrárně Den dětí oslavili.

Šamanka v lese naše indiánské znalosti prověřila,

na Godulu  do Beskyd za pokladem nás vypravila.

Pasováním na školáky tento rok ukončíme

a na prázdniny se všichni moc těšíme.

Děti a paní učitelky ze školky.


25.06.2014 21:34

VÝLET NA BÁJNOU HORU GODULU.

                                                                 JAK JSME SI HRÁLI

 1. Jsme v Komorní Lhotce.Jak se jmenují hory kolem nás. Zazpívej písničku  Beskyde,beskyde.

 2. Zbojník Ondráš byl zdatný chlapík. Kdo je to zbojník, jaké byly jeho dobré skutky. Umíš utíkat jako zbojník? Ve školce si pak přečteme pověst o OndrášovI a o hadu Zlatohlavci.

 3. Na hoře Goduli jsou bylinné lázničky. Jmenuj některé léčivé bylinky na louce před tebou.

 4. Zbojníci se ukrývali v temném lese na bájné hoře Goduli. Nejznámější byl Ondráš. Jaké stromy jsi viděl po cestě? Jmenuj.

 5. Tato hora je opředena mnoha tajemstvími. V dávných dobách, kdy se konaly různé ptačí, zvířecí a jiné sněmy, shromáždili se plazi na Godule ke společnému zasedání. Nejdůležitější byla volba hadího krále hada Zlatohlavce, který žije v krásné upravené jeskyni. Udělejte dlouhého hada Zlatohlavce, zazpívejte známou písničku-had leze z díry.

6. Hadi se plazili mezi keři v lese. Jaké znáš lesní keře a lesní plody? Jmenuj.

7. Zastav se na vyhlídce a paní učitelka Vám přečte, co je napsáno na poznávací tabuli. Poznáš nejvyšší horu Beskyd? Jmenuj.

 8. O medvědu z Goduly. Medvěd měl doupě na holém vrchu Goduly. Často scházel k chalupám do zahrad, kde si vyhlédl včelí roje. Zahrejte si společně Na medvěda.

9. Na holém vrchu hory Goduly se pásla různá domácí zvířátka. Jmenuj která? Poznáš je?

10. Hledej jeskyni zkrášlenou nevídaným bohatstvím, kterou hlídá had Zlatohlavec, který má na hlavě vsazenu  zlatou korunku. Hledej poklad.

11.Ochutnej pochutinu - zbojnickou polévku.

12. Poslouchej - Jedna z pověstí o hoře Godule praví, že ve zdejších jeskyních ukryl své poklady pán Lysé hory, zbojník Ondráš. Aby ne! Lysá hora je přece na dohled! Jiná vypráví, jak horalé zjistili, že Godula je jeskyní propojena s horou Gírová, kde je ukryt další Ondrášův poklad. Zdejší horský hotel Ondráš nabízí nejednu pochutinu odkazující na zbojníka Ondráše a jeho legendu.

<< 1 | 2 | 3 >>