Den Země - ABY BYLO NA ZEMI MILO
Očekávaný výstup:
Pomáhat pečovat o okolní životní prostředí, dbát na čistotu a pořádek, vhodným způsobem nakládat s odpadky, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.
Organizace:
časová - 2 dny
prostorová - třída, herna, zahrada, les, sběrný dvůr
"Nemyslím, že by svět mohl být kdy naprosto dobrý,
jsem si však jist, že by mohl a musí být nepoměrně lepší".
Josef Čapek
V roce 1970 poprvé oslavili američtí studenti 22.4. Den Země.
My jsme si tento svátek rozdělili do dvou dnů.
Úterý 22. 4. jsme přišli všichni v modrém oblečení - barvě planety Země. V průběhu dopoledne jsme si prohlíželi knihy, časopisy, encyklopedie, vyhledávali obrázky Země, přírody.
O obrázcích jsme si povídali a popisovali:
- - co znamená modrá planeta
- - co je pitná voda, k čemu je voda potřebná, proč s ní nemáme plýtvat
- - co na Zemi patří, kdo všechno na ní žije
- - co jí pomáhá a co ubližuje
Děti pracovaly ve skupinkách - určovaly, co je správně a co špatně a proč. U klavíru jsme si společně poslechli píseň "Chválím Tě Země má" (Svěrák - Uhlíř). Vybarvily si omalovánku - diplom.
Potom každý řekl, co přeje Zemi k jejímu svátku.
- aby byla čistá
- aby na ní svítilo sluníčko
- aby měla hodně vody
- aby na ní nebyli zlí lidé
- aby na ní nebyly odpadky
- aby na ní kvetly rostliny a stromy
- aby na ní byl čistý vzduch
Na zahradě děti plnily úkoly na čtyřech stanovištích:
- určování a poznávání rostlin a stromů, zpěv písně
- určování a poznávání živočichů a kde bydlí
- co do lesa patří a co ne
- třídění odpadků do popelnic podle barev
Následně jsme vyčistili zahradu od větviček, papírů.
Středa 23. 4.
Při hrách jsme si postavili loď z polikarpovy stavebnice. Po svačince se z nás stali námořníci, kteří čistí moře. Loď si děti samy pojmenovaly "Loď Naděje". Děti postupně vytahovaly z "moře" různé předměty a určovaly kam patří,
procvičily si třídění odpadků, - modrá - papír, žlutá - plasty, zelená - sklo, hnědá - bio - odpad, řekly si, proč třídíme odpadky, co znamená recyklovat, co je sběrný dvůr, poslechly si písničku "Odpadky".
Z nasbíraných plastových víček si děti společně poskládaly loď.
Procházkou jsme došli ke sběrnému dvoru, kde jsme vysypali odpadky, které děti třídí ve třídě - papíry a kelímky od jogurtu.
Před odpočinkem jsme se podívali na pohádku Krtek ve městě, kde si děti znovu zopakovaly, co je správné a co ne.
Odpoledne si vyrobily "obří člověče", jako figurky jsme použili nasbíraná víčka.